Tuesday, October 07, 2008

En tur med mye action!

Ordene som kan beskrive dagene mamma og pappa har vært her er: Block 17, Cuenca, byvandring, hattkjøp, vekking av nattevakt på hotellet, ran av ”indianer Jones”, marked, Canar, Ingapirca og ikke minst marsvinspising hos en indianer.

Mamma og pappa ble med meg på fotballbanen block 17 fredag ettermiddag. Velig koselig for meg at de fikk treffe folkene jeg har blitt kjent med til nå og se hvordan det er. Litt komisk er det når de første som er på fotballbanen er en gris som har tre hunder etterhverandre. I tre timer satt de og prøvde å kommunisere litt med de lokale. Godt tatt i mot ble de hvertfall. Måtene man hiler på her er jo litt annerledes her, her er det alltid et kyss på skinnet er alltid en selvfølge selv om man ikke har hilst på hverandre før. Litt annerledes for oss stive nordmenn.

Lørdag morgen kl. Syv satte mamma, pappa, jeg +tre andre volontører oss på bussen til Cuenca. Med en egen minubuss som var rask(vi fabt ut at bilen må ha ligget i en gjennomsnittfart på ca120 km/h opp bratte svinger med laaaaangt ned-dere kan tenke dere mamma gledet seg!
Formiddagen på torsdag ble brukt til å se oss om i denne flotte byen , og ikke minst nyte den friske luften som IKKE finnes i Guayaquil. Det er vel ca. 45 kirker i denne byen, så kirketårnene var det ikke vanskelig å se!
Litt handling på markedet ble det også. Det er så mange fine farger på alt her, så min ønskeliste er lang!

Senere på lørdagen fikk vi guidet tur med ei norsk dame som er bosatt i Cuenca. Pappa og jeg fikk kjøpt oss panamahattJ Veldig gøy å høre litt om byen og om området rundt.
Om kvelden fikk vi prøvd ekte ecuadoriansk mat som bestod av svin, potetstappe, grønnsaker og en pølse av innmat.

Når det er kun jeg som snakker spansk av oss tre er det jeg som må snakke i pinlige situasjoner. Som feks. da mamma fant ut kl.fem på natten at hun hadde klart å låse seg ute av badet.Jeg måtte da ned og vekke den sovende nattevakten som spratt opp da han hørte jeg banket på veggen. Stakkers mann som var helt i ørska og i tillegg måtte inn på rommet vårt midt på natta.

Søndagen forsatte med action. Siden pappa ikke hadde fått inn en god søvnrytme valgt han å gå seg en tur før frokost. Så med kameraveska fra 70-tallet under armen og kun 20-30 m om et hjørne til han var på hotellet ble han forsøkt ranet av tre unge gutter. Han ble sparket i bena så han mistet balansen, så tok han ene gutten og løp med kamerabaggen der han hadde speilreflekskameraet. Pappa, som forresten nå kun går under navnet Indianer Jones, brølte alt han kunne Police Police i gaten som var ganske så tom. Heldigvis var det en amerikaner som kom ut på gaten og satte etter tyven. Og så fortsetter faktisk fortsettelsen sånn som vi kun ser i tegneserier. Da tyven skal runde gatehjørnet sklir han på den våte gaten, faller og mister kamerabaggen. Amerikaneren var raks med å få tak i kameraet og hjelpe pappa. Det gikk fint med pappa, litt støl i kroppen, men han klarer seg fint til å være opp i åra;P
Kameraet fikk litt skader, bla. en god linse ble ødelagt, men han hadde hell i uhell-det kunne gått mye verre!

Her tilbreder indianderparet marsvin for oss.
Dagen ble brukt til å se landsbyen Canar, mye fin natur, Ingapirca(tenk dere litt machu pichu bare i mye mye mindre størrelse +++) og ikke minst marsvinspising hos Indiandermannen/indianerkameraten til pappa , Reynald. Helt ok kan man vel si at marvinet spiste. Men gøy å ha prøvd. Så nå kommer vel pappa til å fortelle om den gangen da han var indiander istde for cowboy, for de som kjenner til den historien.

Nå ble det mye skriving her. Mamma og pappa har utforsket byen litt alene i kveld. Jeg har spist noe jeg ikke skulle ha spist, men bokstavelig talt ”shit happens” i dette landet;P
Imorgen skal vi ned i byen for å se litt og bla.møte faren til Karina, ecuadoriansk dame fra nabogata på brattås.

5 comments:

Anonymous said...

Hei Kristin:) Utrolig gøy å se hvordan du har det. Og godt å vite at du trives der nede:) Har endelig fått fiksa nett i leiligheten, så nå kan jeg begynne å følge med på hvordan du har det;) Kan tenke meg at det er utrolig givende og du må love meg at du tar utnytte av alle mulighetene du får mens du er der:) Stooor klem fra Nina

Anonymous said...

yeah! its much better,

Anonymous said...

pappa'n sier : Jeg tror jeg fikk inn noen gode slag mens jeg laa nede og tviholdt paa baggen. Men overmakta ble visst for stor! Haaper at ungguttene blir mobbet av kameratene sine som ikke klarte aa rane en nordmann.

Anonymous said...

tenker de guttene ble ganske overrasket jeg over at han mannen i femtiåra var i så god form:)

Anonymous said...

det kan jeg også tenke meg! Utrolig gøy for oss her hjemme at du skriver så mye Kristin. håper dere koser dere masse, og at dere får noen fine dager med Eladio og Ingvild!