Wednesday, November 05, 2008

Hvis alle gir litt?"


Se filmen ved å trykke på "play"


Hei alle kjente! De fleste har nok fått med seg at jeg er i Ecuador i høst, og jobber for Misjonsalliansens prosjekter. Jeg er skikkelig imponert over arbeidet de gjør her nede og stolt over å gå med logoen deres på t-skjorta på jobb.

Misjonsalliansen har to arbeidsområder: mikrokreditt og samfunnsutviklingsprosjekt. Gjennom utviklingsprosjektet støtter alliansen skoler, den driver også selv to skoler for funksjonshemmede barn, samarbeider med kirker og driver et fotballprosjekt. Jeg er med i fotballprosjektet.Mitt ønske i høst er å prøve å samle inn penger til et nytt klasserom og til utstyr til en av fotballbanene.

Utdanning er utrolig viktig, det er med på å drive et land fremover. For 10 000 kr er det mulig å bygge et klasserom. Når en skole bygges her nede blir først klasserommene bygget i bambus med en murvegg rundt hele skolen, dette beskytter dem når regntiden kommer. Med tiden blir bambushusene byttet ut med betong.

Som fotballvolontør har jeg sett hvor utrolig viktig dette prosjektet er for det sosiale. Per dags dato er det ca.600 barn i alderen 6-18 år som deltar på fotballskolen, både gutter og jenter. Det er morgentrening for de som går på skole om ettermiddagen og trening på ettermiddagen for de andre. Det koster en 1 US dollar i måneden for å delta. For familiene er dette en viktig investering, da prosjektet er med på å gi et fritidstilbud til barna i disse områdene. Nå møter de opp til trening, gjerne i god tid og med leksene gjort. Her får også de ulike aldersklassene bli kjente med hverandre på en positiv måte. For at dette prosjektet skal drives er man avhengig av at det er nok baller, vester, kjegler, at banen holdes ved like ol. Det skal være et nivå på denne skolen så barn har lyst til å delta.

Mottoet mitt for i høst er: ”Hvis alle gir litt, når vi fort målet! Husk at mange hundrelapper blir fort 1000-lapper.”

For 15 000 kroner vil vi være med å bygge et klasserom og gi utstyr til en fotballbane. Som student vet jeg at ikke økonomien vår ikke er den beste. Men dropp en tur på byen eller et impulskjøp.Gi en hundrelapp til noen som virkelig fortjener det! Pengene går rett til Misjonsalliansen samleprosjekt, Lamitad, som ikke tar noe i administrasjon. Pengene du gir går rett til menneskene her nede. Dette er folk som har utrolig lite å leve for økonomisk, men for noen fantastiske mennesker!
Kontoen som er oppført for dette prosjektet styres av ei venninne av meg, Silje Stridsklev, hjemme i Norge.

Spørsmål kan rettes til:
· Kristin Vestmoen: e-mail:kristinh@stud.ntnu.no
· Grethe Matre for Misjonsalliansen i Norge, tlf: 22942606/92852064
· Annet info om Misjonsalliansens arbeid kan leses på http://www.lamitad.no/
· Sjekk også bloggen min: http://www.kvestmoen.blogspot.com/ for en bildeserie jeg har laget.
· Kontonr: 8150.14.28 450

Kom igjen folkens. Dette er virkelig en god investering. Husk at hvis alle gir litt og får med seg venner og familie så kommer vi i mål!

No comments: